Wekelijks verslag

In het onderstaande verslag staat per week omschreven hoe de samenwerking binnen de groep is verlopen en globaal uitgelegd wat we hebben uitgevoerd. Hiermee kan de lezer een idee krijgen van hoe het project is verlopen en welke keuzes er gemaakt moesten worden om tot een eindproduct te komen.


Week 1

In de week van 3-9 is onze groep (31) bezig geweest met het analyseren van de opdracht (het verplaatsen van een appel, over of langs een wand). We hebben bepaald dat de precisie van het neerleggen onze grootste kwestie zal worden. De meest voor de hand liggende manier voor ons om het object te verplaatsen is het gebruik van een kraanarm met een grijper eraan. Van deze grijpers hebben we verschillende voorbeelden verzameld. We hebben grotendeels inspiratie opgedaan door te kijken naar het project van vorig jaar. Ten slotte hebben we individueel een aantal schetsen gemaakt van wat ons een betrouwbaar ontwerp leek. We hebben nu wel al een beetje tunnelvisie gekregen door vooral naar andere ontwerpen te kijken in plaats van zelf iets te verzinnen.


Week 2

Deze week zijn we drie keer bij elkaar gekomen en hebben veel dingen uitgevoerd. Maandag bekeken we eerst wat iedereen tijdens het weekend had uitgevoerd voor het ontwerpproject. Iedereen had thuis veel ontwerpen bedacht waardoor er veel verschillende mogelijkheden ontstonden voor het ontwerp. we legden onze ideeën uit aan elkaar en maakten een morfologische kaart met al onze ideeën. Iedereen luistert goed naar elkaar en we laten elkaar uitpraten. Die donderdag hebben we de morfologische kaart bijgevuld met nog meer ideeën. We hebben ook allerlei mogelijke combinaties gemaakt voor het totale mechanisme.

Donderdag hebben we ook de samenwerkingsopdracht gemaakt, waar veel uitkwam. We hadden wel allemaal dezelfde verwachtingen maar ook veel onderdelen bij het samenwerken wat bij vorige keren fout ging. Iedereen heeft wel een keer gehad dat er een persoon in het groepje helemaal niks deed. Dit zou volgens ons kunnen ontstaan omdat er niet duidelijk taken verdeeld zijn. Daarom hebben we afgesproken dat we duidelijk de taken verdelen en dat iedereen deze moet nakomen.

Ook vonden we het allemaal erg belangrijk dat er goede communicatie moet zijn zodat we allemaal weten wat we hebben gedaan en nog moeten doen. Het belangrijkste vonden we wel dat het gezellig moet blijven. We nemen daarom af en toe een pauze waar we gewoon over ons leven (naast het ontwerpproject) praten.

Op de vrijdag hadden we een practicum waar we goed hebben samengewerkt. We hadden allemaal het practicum al doorgelezen waardoor we gelijk konden beginnen. Iedereen had wel wat te doen omdat we de groep in tweeën hadden verdeeld waardoor we twee practica tegelijk konden uitvoeren. Twee personen begonnen met het katrolpracticum en de rest hield zich bezig met de actuatoren. Tot nu toe gaat het perfect met het project. We liepen goed op schema en hebben het erg gezellig.


Week 3

Op maandag waren we begonnen met het schetsen van de concepten, iedereen was hierbij aanwezig en de samenwerking ging hier goed. Verder hebben we op de maandag een aantal spuugmodellen gemaakt en de functionaliteit hiervan bekeken. Aan het eind van de dag hebben we afgesproken wat er voor die donderdag gedaan moest worden. Christiaan zou een “ziekenhuis spuitje” meenemen voor het proefmodel van de vacuüm ballon, verder zou iedereen week 4 lezen en proefmodellen maken waar nodig. Verder waren we begonnen aan week 4 en de gewogen criteria methode gebruikt en zo een concepten beoordeling in elkaar gezet, dit ging onder goede samenwerking met iedereen. Ook kwam Guiseppe langs om met ons de vooruitgang te bespreken. Vrijdag tijdens het AWS zijn we testen gaan uitvoeren met de actuatoren, “vacuüm grijper” en katrollen. Daarna gingen we het weekend in met goede moed voor week 4.


Week 4 en 5

In deze afgelopen 2 weken hadden we veel dingen gedaan. We moesten namelijk een Solidworks-bestand maken waar alle afmetingen in staan voor de onderdelen van de grijper die we van PMMA zouden willen hebben. Iedereen kreeg een bepaald onderdeel van de grijper, waar we alle afmetingen van moesten bepalen. Maar je kon deze afmetingen alleen bepalen door met iedereen te communiceren zodat alle onderdelen goed in elkaar konden overgaan en het totale concept zou kloppen. Dit heeft de samenwerking in onze groep goed getest… Iedereen stuurde zijn deel naar Sven en hij verwerkte de afmetingen van de onderdelen in Solidworks.

Die vrijdag heeft Sven het bestand afgemaakt terwijl wij wat testjes deden bij het AWS. Een deel van de groep begon met het testen van de tandwielen (voor de verplaatsing van de grijper) terwijl het andere deel zich bezig hield met het drukken van de ballon om de appel. Ook hebben we toen onderzocht welk type ballon zich het beste om de appel vervormd. Wanneer Sven klaar was met zijn Solidworks bestand bekeken we met z’n allen nog één keer of onze afmetingen overeen kwamen met de afmetingen in Solidworks.

In week 5 hebben we besloten om maandag niet bij elkaar te komen in verband met het oefententamen voor statica en het programmeer tentamen. De donderdag daarop zijn we weer bij elkaar gekomen en hebben de afmetingen bepaald van de onderdelen, gemaakt van andere materialen. We kwamen tijdens het maken van het Solidworks bestand er achter dat we een groot deel van het totale concept van andere materialen zouden moeten maken. Dit kwam door de beperkte ruimte, op de PMMA plaat die voor ons groepje beschikbaar was, of doordat het gebruik van andere materialen voor betere stevigheid zou zorgen. We hebben toen weer de onderdelen verdeeld over een aantal groepjes. Ook hebben wij op de donderdag al een beetje gekeken waar we de materialen zouden kunnen ophalen/kopen.

In deze twee weken hebben we vooral geleerd beter samen te werken omdat we allemaal taken hadden (afmetingen van onderdelen van het gehele concept, website maken, Solidsworks bestand maken en berekeningen maken) die alleen volbracht konden worden met behulp van communicatie met de hele groep.


Week 6

We hebben in week zes onze onderdelen opgehaald en gefabriceerd. Tijdens dit proces kwamen we er achter dat ons concept voor het horizontaal bewegen niet uitvoerbaar was. Hiervoor hebben we weer goed samen moeten werken om op nieuwe ideeën te komen. Na over en weer gaan met ideeën kwam er een nieuwe optie uit. Deze nieuwe optie hebben we doorgerekend om er achter te komen of deze wel haalbaar zou zijn, onze berekeningen gaven aan dat het zou werken. Om het zeker te weten heeft Chris een model gemaakt en dit bevestigde dat het concept goed werkte. Hierna hadden we de taken verdeeld zodat delen van het ontwerp thuis konden worden gemaakt. De tweede keer dat we zijn samengekomen hebben we deze ontwerpen besproken en verbeterd. We hadden dezelfde dag een lijstje gemaakt met onderdelen die gekocht moesten worden bij de bouwmarkt. Hiervoor zijn drie mensen naar de bouwmarkt gegaan terwijl de rest verder ging met werk voor het ontwerpproject.

Beide keren hebben we de volledige tijd die vrijgesteld is gebruikt om aan het project te werken. Gedurende die vrijdag hebben we de onderdelen die in de loop van de week zijn gemaakt in elkaar gezet en met elkaar in verbinding gezet. Hierbij moesten we weer goed met elkaar samenwerken om te zorgen dat alle onderdelen goed in elkaar werden gezet en dat de tests goed werden uitgevoerd.


Week 7

In de loop van week zeven van het project is de groep drie keer samengekomen. Tijdens deze bijeenkomsten was iedereen netjes op tijd en heeft iedereen zich goed ingezet voor het project.

Op de maandag is er verder gegaan met onderdelen uitmeten die tijdens het AWS moment de week ervoor nog niet naar behoren functioneerde. Ook zijn enkele projectgenoten begonnen met de tekst en lay-out van de website. Aan het einde van maandag is er een afsluiting geweest waarbij iedereen heeft verteld wat hij/zij gedaan heeft en wat hij/zij zal doen voor de volgende bijeenkomst. Dit om er voor te zorgen dat iedereen wist waar de rest heeft gedaan en wat de rest nog zal doen.

Op de donderdag werden de verbeterde onderdelen toegepast op het mechanisme en is er nog verder gekeken met z’n alle naar waar er nog verbeteringen plaats zouden kunnen vinden.

Tijdens het AWS moment is het mechanisme waarvan we dachten dat het zou werken in elkaar gezet en getest. Na enkele testen zijn we er achter gekomen dat het ontwerp niet zo reageerde op de actuatoren als er gedacht was. Daarna zijn we bij elkaar gekomen om samen na te denken over wat er gedaan moest worden om de opdracht tot een succes te laten komen.


Week 8

In de laatste week is de groep drie keer samen gekomen. Ook in de achtste week van het project is iedereen netjes op tijd aanwezig geweest en heeft iedereen zijn inzet goed getoond tegenover de groep. Verder hebben we gedurende deze week ons veel bezig gehouden met het afronden van zowel het mechanisme als de website.

Maandag zijn drie man bezig geweest met de laatste aanpassingen aan het mechanisme en 4 man zijn bezig geweest met het schrijven van stukjes voor en verbeteren van de website. Iedereen was tevreden met zijn opgelegde taak en ging daar dan ook mee aan de slag. Na de bijeenkomst van maandag waren er nog enkele taken die voltooid moesten worden en die hebben we toen verdeeld.

Tijdens de sessie van donderdag hebben we kort besproken of de taken die maandag zijn opgelegd, gedaan waren. Vervolgens zijn we verder gegaan met de taken die nog gedaan moesten worden. Deze taken waren vooral het uitschrijven van onze keuzes en handelingen voor de website en twee man hebben de grijper nog verder geperfectioneerd. Verder verliep de sessie erg gemakkelijk en was iedereen communicatief tegenover elkaar en werd er efficiënt gewerkt om het project af te ronden.

Op de vrijdag hebben we het laatste AWS momentje gehad om de grijper te testen met de actuatoren. In het begin van dit momentje verliep het filmen van de grijper nog niet zoals gedacht. Na enkele aanpassingen werkte de grijper toch naar behoren en was het hele team blij om te zien dat het werkte. Vervolgens hebben we alles opgeruimd en hebben we de laatste verbeteringen aan de website gemaakt om zo op tijd het project te kunnen afronden.

Aan het eind van het project heeft iedereen goed verantwoordelijkheid genomen voor zijn deel van het project en is iedereen tevreden met het resultaat.