Ontwerpwedstrijd "Krattenstapelstapelaar "
woensdag 12  juni 2024

 
Opdracht Reglement Nieuws Sponsors

Basis regels:
  1. De deelnemers hebben 5 minuten om de stapelaar op het wedstrijdveld in gereedheid te brengen.
  2. Na deze 5 minuten volgt een startsein voor de wedstrijd. Vanaf dan is contact met de stapel/stapelaar in welke vorm dan ook niet toegestaan. Elektrische bediening blijft natuurlijk wel toegestaan.
  3. Na het startsein zijn er 10 minuten beschikbaar om de kratten te stapelen. Bij het omvallen van de stapel kan opnieuw worden gestart. Er zijn in de eerste ronde 10 kratten in het spel. In de tweede ronde 20 kratten en in de finale 25 kratten (streefgetallen).
  4. Bij het eindsignaal, als de 10 minuten zijn verstreken, wordt het resultaat door een scheidsrechter vastgesteld; het aantal kratten in de hoogste stapel die in de 10 minuten speeltijd door de stapelaar reglementair is gestapeld. De geldige hoogte van de stapel wordt dan bepaald aan de hand van het aantal kratten dat voorbij de oorspronkelijke locatie van de n-de krat is verplaatst. Indien alle beschikbare kratten zijn gestapeld binnen de 10 minuten en zijn verplaatst voorbij de oorspronkelijke locatie van het laatste krat; de tijd waarin dit is gelukt. Zolang de krattenstapel niet is verplaatst (minimaal de breedte van een krat) zijn er geen punten gescoord.

Wedstrijdveld en elementdefinitie:

  1. De kratten staan op houten rails op de grond. De afstand tussen de rails is 265 mm. Voor 10 kratten is een baanlengte van 4.8 meter beschikbaar.
  2. De plaats en afstand tussen de kratten mag door de groep worden bepaald. De beschikbare kratten moeten wel allemaal op de rails staan.
  3. De kratten hebben een nominale maat van LxBxH=300x200x120 mm en een massa van 0.4 kg.

Materialen en onderdelen :

  1. De stapelaar wordt bediend met knoppen/schakelaars. Niet met Arduino of soortgelijke programmeerbare elektronica. 
  2. Voor het aandrijven van de stapelaar, het heffen en het verplaatsen, worden twee motoren in bruikleen gegeven. Deze motoren (motor1, motor2) worden na afloop weer ingeleverd. Zelf meer of andere motoren aanschaffen is toegestaan maar is in principe niet nodig.
  3. De stapelaar dient demontabel te zijn zodanig dat het verwisselen en afstellen van onderdelen mogelijk is.
  4. De krattenstapelaar mag alleen contact maken met de onderste vier kratten van de stapel.
  5. Gebruik van ducttape, tiewraps is niet toegestaan (tiewraps mogen wel gebruikt worden om snoeren te bundelen).
  6. Voor het toepassen van houten constructiedelen is toestemming nodig. Vraag toestemming bij twijfel. Een constructiedeel is een onderdeel waarmee krachten worden doorgeleid. Motiveer hiervoor de reden voor de materiaalkeuze hout en plaats de vraag zo mogelijk in het Brightspace Discussieforum.
Veiligheid en afwerking:
  1. Afwerking en veiligheid conform CE-markering, dus bijvoorbeeld geen uitstekende draadeinden, scherpe randen.
  2. Er mogen geen onderdelen onafgeschermd bewegen die gevaar kunnen opleveren.
  3. Stalen componenten moeten worden beschermd tegen roesten. Binnen de TUD-gebouwen of op de TUD- terreinen is verfspuiten niet toegestaan. Gebruik bijvoorbeeld een "vette lap", beschikbaar in de IWS.
  4. Het groepsnummer is vooraf duidelijk zichtbaar aangebracht op de opstelling.
  5. Wie zich in het wedstrijdveld begeeft draagt geen open sandalen. Mogelijk wordt een helm voorgeschreven.

Kosten:

  1. Maakbaar in 3 werkplaatsmomenten van 4 uur. Daarna volgen testen en kan de stapelaar in een 4e moment verbeterd of beter afgesteld worden. Daarna volgt een keuring door docenten (veiligheid en werking).
  2. Materialen en koopdelen worden vergoed tot 100 euro, waarvan 60 euro vrij te besteden is, 20 euro al is besteed aan twee motoren en 20 euro is te besteden bij de studentenwerkplaats (IWS op ME) aan plaatwerk en andere onderdelen. Als richtlijn wordt geadviseerd 10 euro per student extra budget in te leggen. Het vrij te besteden budget is hiermee 60+60=120 euro per groep.
  3. Sponsoring is toegestaan maar niet nodig. Sponsoring van individuele projectgroepen wordt niet ondersteund door de staf met bijvoorbeeld een brief of een verklaring. Een door de studenten zelf geregelde tegenprestatie zoals stickers op de opstelling is toegestaan.
  4. Efficiënt materiaalverbruik wordt mede beoordeeld, bijvoorbeeld lichtgewicht (plaatomvormen in plaats van vlakke plaat, buis in plaats van stafmateriaal).
  5. Het is niet toegestaan om gesponsorde onderdelen te gebruiken op leenbasis.

Vragen en aanvullingen:

  1. Kijk op het discussieforum op Brightspace voor aanvullende informatie. Is jouw vraag nog niet beantwoord op Brightspace, plaats jouw vraag dan op het discussieforum.
  2. Als ontwerper is het van belang in de beginfase van de ontwerpopdracht vragen te stellen via "Brightspace discussieforum" als er enige twijfel bestaat over wat de opdrachtgever echt zou willen en wat er in de opdracht beschreven staat. Waar het uiteindelijk om gaat is dat de opdrachtgever krijgt wat deze wenst. Dit kan afwijken van de beperkte oplossingsruimte die de opdrachtgever voor ogen heeft en het daaraan gerelateerde reglement dat is opgesteld.
  3. Door voortschrijdend inzicht kan de opdrachtbeschrijving nog worden aangepast. Aanpassingen zullen via "Brightspace-Mededelingen" worden gecommuniceerd. De context van de opdracht op de homepage van de website is onderdeel van het reglement. 
  4. Het is ook mogelijk om op individuele basis per email toestemming te vragen om af te wijken van het reglement als dit in het voordeel is van de opdrachtgever (a.vanbeek@tudelft.nl)