In
de natuur komen we diverse vormen van voortbewegen tegen, op twee benen of op
vier poten, of kruipen als een slang of een rups of springen als een
kangoeroe, sprinkhaan of kikker. Robots zien we vaak voortbewegen op wielen
maar ook lopende robots komen we tegen. Sommige robots gebruiken geavanceerde
loop mechanismen waarvan de strandbeesten®
van Theo Jansen een voorbeeld zijn. “Bio
inspired design” heeft al geleid tot veel
innovatieve oplossingen. We kijken af en leren van de natuur en laten ons zo
inspireren dat we tot nieuwe technische oplossingen te komen. Veel dieren
maken een springbeweging, vooral als ze zich snel voortbewegen, denk
bijvoorbeeld aan een hond die snel achter een bal aan holt of een roofdier
die zijn prooi bespringt. Nu rijst de vraag, is het een goed idee om robots
te ontwerpen met een springbeweging? |
||
Ongeveer
80 studenten teams van circa 6 tot 8 eerstejaars studenten worden uitgedaagd
om in competitie met elkaar een robohopper te ontwerpen, ofwel een robot die
zich kan voortbewegen door middel van een springbeweging. Prijzen Er
zijn meerdere prijzen te winnen voor de beste prestatie, maar er worden ook
nog prijzen toegekend aan bijzondere ontwerpen:
Tijdens
de ontwerpfase zijn er diverse contactmomenten tussen de individuele
studenten groepen en diverse docenten. Er zijn een tweetal management
meetings (MM) ingeroosterd waarbij elke groep hun ontwerpkeuzes zal
motiveren. Tijdens een maakbaarheidcheck krijgen de studenten feedback op de
maakbaarheid die is afgestemd op de beschikbare middelen en de beschikbare
tijd. Daarnaast zijn er wekelijks voortgangsbesprekingen met een project
docent. De
ontwerpfase wordt afgesloten met een werkpakket die bestaat uit het 3D
virtueel ontwerp met Solid Works, werktekeningen en bestellijsten voor
materialen en onderdelen. Daarbij nog een ontwerpspecificatie waarin de te
verwachten prestatie zo goed mogelijk wordt voorspeld. Een
technische jury, met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, beoordeelt
uiteindelijk het
De
Jury bestaat uit docenten en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven:
|
|
Ontwerpwedstrijd: De
ultieme uitdaging is om een robot te ontwerpen die zo snel mogelijk kan voortbewegen
door middel van een repeterende springbeweging, verder afgekort met
robohopper. Daarbij
moet de robohopper na een sprong of een aantal sprongen tot stilstand komen
zonder om te vallen en klaar staan om weer verder te springen. De
robohopper moet voldoen aan een lange lijst met ontwerpeisen die in het wedstrijdreglement
zijn opgesomd. Zo moet de robohopper, eventueel in gedemonteerde toestand, in
een verhuisdoos passen en vanuit de doos in 10 minuten operationeel zijn.
Wedstrijdelement: Het
team heeft tot 10 minuten de tijd om de robohopper in gereedheid te brengen.
De robohopper mag voorgemonteerd zijn. Na een
startsein wordt in wedstrijdverband gedurende 5 minuten de prestatie van de
robohopper vastgesteld. Studententeams kunnen kiezen voor drie verschillende
wedstrijdelementen:
Afhankelijk
van de prestaties tijdens het testen en zover het wedstrijdschema dit toelaat
is het mogelijk om aan meerdere wedstrijdelementen deel te nemen. De
prestatie van de robohoppers wordt geclassificeerd
naar het type energiedrager dat is toegepast. Waar en wanneer? De
ontwerpwedstrijd wordt gehouden op woensdag 21 juni 2017. Voor het
dagprogramma en de locatie zie menu item "Nieuws" |