De
Rotterdamse haven is de grootste zeehaven van Europa. De haven dankt zijn
leidende positie aan de uitstekende bereikbaarheid via zee, aan de
intermodale verbindingen en aan de 175.000 mensen die in en voor het haven-
en industriegebied werkzaam zijn. In de Rotterdamse haven nam de
overslag van containers het afgelopen jaar toe met, in gewicht uitgedrukt
10.8%. Onderzoek blijft nodig naar het snel overslaan van containers, het
oppakken, verplaatsen en neerzetten (Eng: container handling). |
||
Ongeveer
80 studententeams van 4 tot 8 eerstejaars studenten worden uitgedaagd om in
competitie met elkaar een container handler te ontwerpen
die snel en met grote precisie containers kan overslaan. Om de werking van
het ontwerp te evalueren dient een model van het ontwerp ook echt gebouwd en
getest te worden, Prijzen Er
zijn meerdere prijzen te winnen voor de beste prestatie, maar er worden ook
nog prijzen toegekend aan bijzondere ontwerpen:
Tijdens
de ontwerpfase zijn er diverse contactmomenten tussen de individuele
studentengroepen en diverse docenten. Er zijn een tweetal management meetings
(MM) ingeroosterd waarbij elke groep hun ontwerpkeuzes zal motiveren. Tijdens
een maakbaarheidcheck krijgen de studenten feedback op de maakbaarheid die is
afgestemd op de beschikbare middelen en de beschikbare tijd. Daarnaast zijn
er wekelijks voortgangsbesprekingen met een projectdocent. De
ontwerpfase wordt afgesloten met een werkpakket dat bestaat uit het 3D
virtueel ontwerp met Solid Works, werktekeningen en bestellijsten voor
materialen en onderdelen. Daarbij nog een ontwerpspecificatie waarin de te
verwachten prestatie zo goed mogelijk wordt voorspeld. Een
technische jury, met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, beoordeelt
uiteindelijk het
De
Jury bestaat uit docenten en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven: |
|
Ontwerpwedstrijd: De
ultieme uitdaging is om een container handler te ontwerpen
die zo snel mogelijk een container kan oppakken, verplaatsen en op een
nauwkeurige positie kan plaatsen. Hierbij zal de container mogelijk over
andere containers heengetild moeten worden. Na
het plaatsen dient de cyclus herhaald te worden door een andere container op
te halen en te plaatsen. Het aantal containers dat kan worden verplaatst
binnen een bepaalde tijd en de nauwkeurigheid van plaatsen worden in
competitie beoordeeld. De
handler moet voldoen aan een lange lijst met
ontwerpeisen die in het wedstrijdreglement
zijn opgesomd. Zo moet het gerealiseerde model van de handler,
eventueel in gedemonteerde toestand, in een verhuisdoos passen en vanuit de
doos in 10 minuten operationeel zijn.
Wedstrijdelement: Het
team heeft tot 10 minuten de tijd om de handler in
gereedheid te brengen. De handler mag voorgemonteerd zijn. Na een startsein wordt in
wedstrijdverband gedurende 5 minuten de prestatie van de handler
vastgesteld. De puntentelling is afhankelijk van de wijze van stapelen. Waar en wanneer? De
ontwerpwedstrijd wordt gehouden op woensdag 20 juni 2018. Voor het
dagprogramma en de locatie zie menu item "Nieuws"
|